søndag 22. september 2013

Høst i hagen

Vi har hatt mange fine høstdager, da det har vært mer sommerlig enn høstlig:)
Men i dag regner det...
Hagen har virkelig blitt høstlig i fargene, som her i  dette bedet.
Prydtobakken står ennå ganske bra, om enn noe blassere i fargene.


Pärleternell, Anaphalis margaritacea, 

Denne fikk jeg av min søster i sommer, den står med knopper, men om den rekker å blomstre er vel heller usikkert...
Duehodene har endelig begynt å blomstre, de er noe seine, men de er virkelig frodige i år.
Får bare håpe høsten varer lenge, slik at de rekker å blomstre ferdig:)
Min hvite rhododenron har begynt å blomstre for andre gang denne sesongen:)
Det hender de gjør det om høsten er fin.
Denne uka fikk jeg vasket og ordnet opp i drivhuset.
Det ble vasket både inni og på utsiden:)
Det står en stor bjørk like ovenfor drivhuset, så det blir gjerne skittent på taket gjennom sesongen.
Og for at snøen skal rase lettere av, må det vaskes:)
De siste krukkene ble også vasket, alt er stablet fint i kasser og på hyller.

Slik så det ut på glassverandaen i begynelsen av uka...
Nå er de båret inn i planterommet i kjelleren, etter at vi hadde noen kjølige netter.
Hadde ikke råd til klippe dem ned ennå, de skal få blomstre litt til i kjelleren:)
Ved inngangen har jeg pyntet med lyng, dørkransen som ennå har sommerfugler på, skal snart skiftes ut.

Døra malte jeg i sommer, den var brun og slitt etter mangel på vedlikehold...
Da fargen skulle velges, ble det grønn, tror fargen heter jordgrønn.
Om du ser håndtaket på den gamle spaden som står ved lykta, er det den som er skyld i fargen;)
Synes den var så fin, dessuten har huset grønne stolper på verandaen og vindskier fra før, så det passet bra.                          
God høst videre til deg som titter innom!
Nyt dagene, kos deg i hagen, og plukk gjerne inn frø fra hagens blomster og legg til tørk;)
Nå er det også ei fin tid til å plukke inn kongler, grener, samle mose og div til julens pynt og dekorasjoner.
Ta gjerne med niste, senk skuldrene og bare kos deg!

2 kommentarer:

  1. Herlige høstbilder!..og heldig du som er ferdig med veksthusvasken...jeg skal ta den til uka:)
    Ønsker deg en fin ny uke:))

    SvarSlett
  2. Godt å være ferdig med drivhusvaskingen,det gjorde datteren for meg i går. :) Tenk så heldige vi har vært mange steder i landet med en nydelig høst. Nesten lik sommer. Her er det mange gule blader som danser i vinden og sola skinner fra en knall blå himmel. Så fine bilder du viser av vakker høstpynt ved døren osv. Ja vi får nyte dagene :) kjenne at en lever. Ønsker deg flotte dager. Klem Merethe

    SvarSlett