søndag 18. mai 2014

Hageport,kompost og blomster og et problem mindre;)

Det skjer en masse i hagen for tiden, både når det gjelder planter som vokser og gror, men også forandringer i hagen:)
Det er glede hver gang det dukker opp en sort som har klart vinteren;)
Siden sist har jeg vært på kompostkurs og lært hvordan en varmkomposterer, skal komme tilbake til den biten.
Har satt sammen en del bilder fra hagen slik det ser ut akkurat nå:)


Hadde problemer med at katten stadig gravde i bedene rundt plantene...
Fant en grei løsning på problemet;)
Hadde en steinsamling liggende som kom til nytte her ;D
La steiner rundt plantene, og nå er det slutt på gravingen, og som en bonus, holder steinene på varmen fra sola og holder jorda rundt plantene varm, og jeg er strålende fornøyd:)) 
Men kanskje ikke katten;)
Her surrer hagens gode hjelpere rundt i epleblomstene. 
Så litt forandringer i hagen.
Da vi flyttet hit, stod den gamle hageporten i uthuset...der hadde den nok stått ei god stund alt da.
Jeg tenkte det hadde vært fint å sette den opp igjen, men nærmere huset enn den stod før.

Nå har den kommet på plass, og det er satt opp mer hagegjerde.
Porten trenger noen justeringer ennå, og litt mer gjerde på ene sida.
Skal vise mer siden:)

Gjerde er også kommet opp ved stabburet, for der er det ganske bratt på nersida.
Her gjenstår det å beise. 
I bedene spirer det fint, og jeg ble riktig glad, da Himmalayafotbladene jeg sådde i fjor dukket opp:) ( bilde øverst til høyre)

I drivhuset er det blitt riktig fullt!
Gleder meg til å begynne å plante ut, men må nok vente litt ennå:) 
I uka som gikk, var jeg på kompostkurs,så nå skal jeg starte med varmkompostering av kjøkkenavfall:)
Mannen er snart ferdig med kompostbeholderen, så dette blir spennende:)
Skal vise mer etterhvert.

Til neste gang, kos deg og nyt maidagene og alle hagens og naturens forandringer!










2 kommentarer:

  1. Hei på deg :) kompost er spennende og for flere år siden hadde jeg varmkompost og fikk rikelig med flott jord ut av det. Tror jeg burde sette igang med det igjen. Har ikke hatt det i denne hagen. Så flott det ble med porten. VI har også hageport og det er sjarmerende og praktisk på samme tid. Her kan barnebarn og hund løpe fritt som de vil. Det er en deilig tid vi har nå, Alt som vokser seg til i hagene rundt omkring. Blir så frodig. Kos deg med hagingen. Klem Merethe

    SvarSlett
  2. Så spennende :):) Kjempe kjekt at hageporten kom opp :) Det gjorde seg
    Lurt med steinene i bedet så ikke katten ødelegger og at det gir varme samtidig som det var fint å se på :)
    Her høljer det ned,måtte ut å støtte ekstra opp peonene.Så dumt med regn nå som de skal til å sprett ut :/ Tok inn en idag,men det blir flere hvis det ikke slutter å regne.

    Klem klem

    SvarSlett