fredag 14. juni 2013

Hagen akkurat nå..

Det skjer stadig noe i hagen, det forandres og noe bygges nytt.

Nytt i år, er denne madonna-statuen som har fått plass ved Hurdalsrosen.
Tror den blir flott her når rosene kommer i blomst:)


Kom på at vi hadde noen slike beleggnings-stein liggende, så jeg la dem i en sirkel rundt treet.
Nå skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke har gjort det før....det ser jo mye bedre ut slik;)
Her står hun og holder et øye med det som skjer rundt om i hagen, og venter på at rosene skal begynne å blomstre.
Nå lurer du vel på hva fruen har tenkt å lage her?
Her ligger mursteiner klare, hadde et lite lager liggende i kjelleren... men hva det skal bli vil jeg ikke røpe ennå;)
Det mures i flere etapper, må få herde litt i mellom.
Men om ikke lenge skal du få se hva det skal bli :)
Så til et annet prosjekt, i fjor saget vi ned den gamle bjørke-hekken mot veien.
Det gjorde vi fordi det ble vel mye jobb med klipping, etter som det skråner veldig nedenfor.

Men det ble veldig tomt da hekken forsvant...så vi bestemte oss for å sette opp et hagegjerde.
Her er stolpene kommet på plass.
Og her er det ferdige gjerde:)
Vi valgte grove fjøler der barken sitter på, det passer bra med naturen rundt:)
Planen er å gi dem et strøk tjære etter hvert, slik at de får samme farge som de gamle tømmerbygningene vi har på tomta:)
Nok et prosjekt for året:
Her ble det sprengt ut i fjor på seinsommeren/høsten, og planen var å få opp garasjen da.
Men vinteren kom brått, så de planene måtte endres.
Nå er det altså i gang, så i år blir det forhåpentligvis  ferdig garasje her:)
Ellers har den lilla rhododenronen begynt å blomstre, den hvite er snart ferdig, så det er kjekt at neste overtar:)

Denne herlig rosa ( Rosa `Wasagaming`) har masse knopper i år, det gleder stort at den har klart seg gjennom den harde vinteren i år:)
Måtte gå til innkjøp av noen nye som ikke hadde klart vinteren.
En ny hvit Løytnantshjerte, og en rød av samme sort, er er klare for en plass i bedet.

Det samme er denne: Geranium sanguineum var. striatum, en type Blodstorkenebb.
Nydelig lys-rosa blomster:)
Så er det bare å krysse fingrene for at de klarer seg.


Ønsker alle ei flott hagehelg!

2 kommentarer:

  1. Det ble veldig fint med belegningsstein rundt rosa. Et prosjekt her i hagen er å lage slike rundt frukt trærne. Og når jeg ser hvor fint det blir får jeg enda mer lyst å gjøre det :) Vakker madonna figur du har til pynt. Jeg har akkurat støpt meg en, men den står i forma enda og er mye mindre. Spennende å se om den ble vellykket. Jeg følger med på støpeprosjektet ditt. Spennende. :) Ha en flott lørdag. Klemmer Merethe

    SvarSlett
  2. Mange spennende prosjekter hos deg!
    Flott statue..og blir nydelig med rosene rundt:)
    Hva skal du mure opp???...lurer nå vet du...
    Kjempefint gjerde ved grønsakene:)
    Ha en fin uke:)

    SvarSlett